Queenstown en de laatste restjes van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Christiaan Kopitz - WaarBenJij.nu Queenstown en de laatste restjes van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Christiaan Kopitz - WaarBenJij.nu

Queenstown en de laatste restjes van Nieuw Zeeland

Door: Christiaan

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

07 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hallo lezers thuis,


Ik wens iedereen alsnog een gelukkig nieuwjaar!


Eindelijk waren we dan aangekomen in Queenstown, volgens vele reizigers die we onderweg hebben ontmoet een van de beste plekken in NZ om wat tijd door te brengen. En wat hadden ze gelijk....
Queenstown staat bekend als de "adventure capital of NZ". Ze hebben vanalles waar je hart sneller van gaat kloppen; speedboats die 360 spins doen door een smalle rivier in een ravijn, een handvol bungyjumps, een canyonswing, white water rafting, skydiven en ga zo maar door. Aangezien mijn vader mij vertelde dat ik al mijn geld had verbruikt dat ik voor de reis had weggelegd (incl. de geschatte opbrengst van mn auto), heb ik me een (klein) beetje ingehouden met het uitgeven in Queenstown. Toch heb ik de dingen gedaan die ik echt wilde. Voor Queenstown had ik in mn hoofd dat ik de 134m bungyjump wou doen, maar eenmaal daar hoorde ik van iedereen dat de bungy nogal duur en overrated was. Voor hetzelfde geld (250 dollar) kon ik 2 canyonswings doen; je zit dan bevestigd aan een lang koord, je springt/valt/wordt geduwd van een platform en valt eerst 60 meter (zelfde principe als een bungy) en vervolgens wordt je met 150 km/u door een ravijn geslingerd. Heel gaaf en er waren een tiental manieren om van het platform te springen. Voor wat extra dollars kon ik de video plus foto's van beide sprongen op dvd krijgen en heb dat natuurlijk gedaan. Met mn hard in me keel gingen we naar een hamburger cafe genaamd "Fergburger" (www.fergburger.com), ook iets waar we naar uitkeken. Iedereen die we onderweg zijn tegengekomen en Queenstown al gezien hadden, had het over deze burgers. Het waren eerlijk gezegd ook de beste burgers die ik ooit heb gehad. De rest van de tijd hebben we vanwege de feestdagen en de vele cafe's aardig wat gedronken. Ook was het weer niet al te best plus er was een videotheek in het dorp met goedkope dvd's (2-4 dollar voor films nieuw uit op dvd), dus meer dan de helft van de tijd hebben we binnen doorgebracht (net als een Nederlandse zomer).

Kerst was ook totaal niet zoals in Nederland; bijna nergens zag je versiering, hier en daar een kerstboom misschien en meestal liep je in je regenjas of t-shirt buiten met gemiddeld 20-25 graden. Oud&nieuw voelde al een stuk meer als thuis; goedkope "champagne" en aardig wat vuurwerk na 12'en. Je hebt hier alleen geen particuliere verkoop van vuurwerk, aangezien ze bang zijn voor bosbranden. Na zo ongeveer de hele dag en nacht lazerus te zijn geweest heb ik nieuwjaarsdag vooral doorgebracht in bed en de tv room met een fles water aan mijn zijde. Na ruim een week in Queenstown en teveel Fergburgers was het tijd om verder te gaan. Onze auto dacht daar anders over, 20 min. nadat we vertrokken waren maakte de auto rare geluiden en kwam er stoom onder de kap vandaan, dat allemaal met ruim 100km/u en weinig mogelijkheden om 'm aan de kant te zetten. De AA (ANWB in NZ) vertelde ons dat er iets aan de koeler kapot was en na terug te zijn gesleept naar Queenstown konden we verrassend snel weer opweg naar onze volgende bestemming: Milford Sounds.

Milford Sounds schijnt een van de mooiste plekken te zijn in NZ, dus dat moesten we zien. Wat we niet wisten, is dat in Milford Sounds accomodatie schaars was, en na 120 km vanaf het laatste dorp daarheen te zijn gereden, we weer vrolijk in de stromende regen 120 km terug konden rijden, aangezien je Milford Sounds het beste vanaf een boottrip kan zien en we daar rond half 6 aankwamen. De route erheen was wel heel mooi, met veel plekken die je altijd op postkaarten en kalenders vindt. Onderweg lag er ook nog een boom omgevallen midden op de weg (zie de foto). Voor de volgende dag hadden we een cruise langs de rivier geboekt maar helaas zat het weer niet echt mee, het regende en het was mistig, je kon hooguit 100 meter zien. Toch hebben we nog indrukwekkende watervallen gezien, zeehonden en voor de eerste keer in mn leven wilde dolfijnen, dat maakte de cruise zijn geld waard. Na nog een dag doorgebracht te hebben in Te Anau (het dorpje 120 km van Milford Sounds) zijn vertrokken naar Dunedin, een studentenstad aan de oostkust. Gisteren (woensdag) was het nogal dood, aangezien het een studentenstad is denk ik dat er vandaag wat meer te beleven valt. Ik denk dat we morgen weer langzaam vertrekken richting Christchurch, de bestemming vanwaar ik naar huis vlieg en Bob & David naar Fiji. Met maar nog ruim een week in NZ willen we in iedergeval Mount Cook nog zien, de hoogste berg in NZ.

Dit is mijn op-een-na-laatste bericht. Mijn laatste bericht typ ik waarschijnlijk op het vliegveld van Auckland, aangezien ik daar iets van 4-5 uur moet wachten. Ik vertrek de 16e en kom zondag de 17e rond 2 uur smiddags aan. Als iemand nog iets speciaals wilt hebben uit NZ/Australie (ik moet ook nog wachten op Sydney airport), laat het me dan weten. Mijn email is kopitz89@hotmail.com

Zie jullie snel weer!

  • 07 Januari 2010 - 07:11

    Roos En Wub:

    Hoi Chris,
    Jaja je big trip is alweer bijna voorbij.
    We hebben met heel veel plezier (en een beetje heimwee..)je verhalen gelezen!!!!
    Geniet nog eventjes en we zien je snel.
    p.s. we denken nog ff na of we nog iets willen hebben, je hoort het wel!
    Gr. Roos en Wub

  • 07 Januari 2010 - 15:45

    Ingelore Und Willi:

    Hi Christiaan, alles Liebe für Dich zum neuen Jahr.Inzwischen wird ja Dein Kater auskuriert und der Finger wieder heil sein.
    Jetzt sind es nur noch 9 Tage und Deine schöne, erlebnisreiche Zeit ist vorbei.
    Aber zu Hause wirst Du ja schon sehnsüchtig erwartet. Vergiss bloss nicht Terri ein Geschenk mitzubringen, sonst ist er beleidigt und nicht zu vergessen, den herrlich kastrierten Kater, den Du noch nicht kennst!
    Nochmals alles Liebe und eine glückliche Heimreise!

  • 08 Januari 2010 - 14:30

    Gabriëlle:

    Hoi Christiaan,
    Was weer leuk om je verslag te lezen. We zullen je berichten missen. Dit jaar dan maar gewoon met oud en nieuw aan de "goedkope" champgne met oliebollen thuis. Haha!!!
    Geniet nog van je laatste dagen daar en alvast een goede vlucht terug naar het koude Amsterdam. Als de vooruitzichten kloppen kan je nog genieten van het dikke pak sneeuw dat er bij jullie thuis ligt.Tot de 17de.
    Groetjes Jillerd, Gabrielle en Larissa


  • 08 Januari 2010 - 20:45

    Stephan:

    Jajaa, een-na-laatste bericht alweer. De big trip is alweer bijna voorbij. Wat gaat de tijd hard man. Ondertussen heb ik m`n stage alweer bijna afgerond terwijl jij lekker op vakantie was.

    Geniet er nog van die laatste dagen!

    Spreek je snel,

    laterrr

    Stephan


  • 12 Januari 2010 - 20:08

    Markus :

    Hallo !!!
    Hier mit leichter Verspätung noch ein frohes neues Jahr.
    So wie es aussieht ist Dein Trip ja bald zuende daran wirst du bestimmt dein ganzes Leben lang mit Freude zurrückdenken.
    Wünsche dir noch ein paar schöne Tage und eine Gute Heimreise.Hoffe wir sehen uns im Sommer da kommen wir mal ein paar Tage zu Besuch zu deinen Eltern .
    Liebe Grüsse aus dem kalten zugeschneiten Deutschland.
    Markus ,Carmen,Luca & Melina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

Christiaan

Actief sinds 06 Aug. 2009
Verslag gelezen: 14284
Totaal aantal bezoekers 31750

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 16 Januari 2010

The big trip to oz

Landen bezocht: